Kami Sudah Berdating

Daisypath Friendship tickers

Kami Sudah Hidup Bersama

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 28, 2015

Cahaya Mata Ke-Empat




Tanggal 14.4.2015 (Selasa) aku selamat melahirkan cahaya mata ke-empat di HUSM, Kubang Kerian. Baby Girl...4.0 Kg Jam 8.48 pagi.

Ceritanya begini...due date aku sebenarnya pada 9.4.15 (Khamis). Tapi tiada tanda-tanda aku mahu melahirkan lagi...lagipun hari ni last day aku kerja. Xperlu amik cuti awal2 sbb better amik lps bersalin...hehe

So 12.4.15 (Ahad) rehatlah aku di rumah sesorang sebab anak2 semua g sekolah...boring juga..tapi xpelar...suh aku rehat secukupnya. 13.4.15 (Isnin) appt di Klinik Kg Raja.. Pagi ni aku dah rasa cm contraction mild sahaja..sekejap2...Aku g appt kt klinik waktu petang...Ingatkan nk suh misi check kot jalan dh terbuka..tp misi cni xfriendly sangat lar...buat xtahu jer...Then jumpa doktor...xde apa2 mslh pn..Rasa sakit cm contraction tadi dah hilang...Kali ni sakit cam main2 jer...

Malam tu sekali lagi aku rasa sakit contraction...tp xla kerap...aku mmg nk tahan jer jangan g hospital awal2...sbb takut diaorg transfer ke HUSM...Malam xtdo mane sbb sakit dtg sekejap2...Dalam kul 3.30 pagi aku rasa sakit kerap...sempat rendam bunga kembang semangkuk...minum airnya untuk mudahkan bersalin...

Hubby kejut anak2...kami terus ke Hospital Besut...Harapnya dipermudahkan... Masuk labour room..tukar baju...check bukaan dan pasang CTG...Alamak baru 4cm...Ingatkan dah 6cm...huhu...Doktor suh aku tandatangan persetujuan aku dihantar ke HUSM...aku xnk sign pada mulanya...tapi doktor kata jika berlaku apa2 pihak hospital xbertanggungjawab...Aku kena hantar ke HUSM sebenarnya sebab ada sejarah bersalin operate anak ke-2...Jadi doktor xnk amik risiko..sbb Hospital Besut tiada Bilik Operation dan doktor pakar...Hampeh betul lar...

Lepas driver ambulan selesai solat subuh..aku dibawa ke HUSM dengan ambulan...dua org misi teman aku dalam ambulan...YA ALLAH aku rasa cm naik kereta galo jer...huhu...melambung2 aku dalam ambulan tu...Dah lar sakit nk bersalin...sakit badan dilambung ambulan...Misi yang teman aku tu sangat baik...die gosok2 aku bila aku cakap sakit...mintak aku selawat dan zikir...

Sampai di HUSM sejam kemudian...Penuh plok bilik bersalin....terpaksalar menunggu lagi di koridor dlm 15 minit...Ramai betul org bersalin hari ni...

Masuk jer dalam labour room...Sakitku semakin kuat...Air ketubanku pecah sendiri...ade doktor lelaki check bukaan...main seluk jer...pdhal aku dh bt surat xnk doktor lelaki uruskan persalinanku...masa doktor check bukaan dah 6cm..xlama dah aku nk bersalin ni...Sakitku pula semakin kuat...Tension bile sakit misi duk tanye soalan nk isi borang..Die bg aku sedut oksigen untuk tahan sakit...sedut tu xla tahan sakit pn...buat mengantuk jer...

Ketuban aku pecah dalam 7.15 pagi...Lepas ketuban pecah, aku rasa sakit xtertahan2 dah...ade 2-3 orang pelatih yang pantau aku...Doktor xtahu g mane dah...Aku bagitahu kat misi pelatih yang aku dah nk push...Die panggilkan doktor...Masa tu aku xtahu dah kul brp...sakit sangat dah..Doktor datang jer...suh aku duk elok2...Cuba push bile sakit...Ade 2 orang doktor yang datang...Aku push sekuat hati...Rasanya dlm 3x teran keluarlah kepala...Then doktor suh push lagi untuk keluarkan bahu....Diaorg tolong pegangkan lututku supaya aku xtutup sementara aku pula pegang keting...kangkang seluasnya...Push sekuatnya...

Akhirnya setelah berusaha sekuatnya push keluarlah babyku jam 8.48 pagi ...Baby Girl...Alhamdulillah...Hubby xmasuk pun...xsempat sebab masa misi panggil hubby tiada di luar labour room..Berat baby 4.0kg...Waah besarnya, patutlah susahnya nk push...huhu...Walau bagaimanapun...syukur xkoyak, ade sedikit dibahagian atas kena jahit jgk 2 jahitan...

Doktor terus letak baby atas dada...Ya Allah syukurnya...semua dh selamat...

Uri lambat sedikit keluar...doktor tekan2 perut untuk keluarkan uri...sakit jgk sbb kena seluk jgk kali ke-2... Misi pelatih mandikan baby...sementara misi pelatih yang lain bersihkan kain dan bajuku yan terkena darah. Tukarkan dengan baju masuk wad kaler pink...Hubby masuk nk iqamatkan baby...tapi baby belum selesai dimandikan...

Selepas bersihkan aku, misi beri air milo dengan biskut...baiknya misi pelatih ni...misi yg dh lama tu xlayan pun aku...Misi hantarkan baby untuk disusukan...Hubby pun iqamatkan baby...

Hubby dinasihatkan keluar sementara aku masih di labour room menuggu wad kosong....Ya Allah lamanya duk kt koridor...Kul 4.00 ptg baru blh masuk Wad 2 Topaz...Kesian dekat Ma dengan Bab menunggu di luar labour room dari pagi lagi...

Syukur padamu Ya Allah akhirnya Bab dah dapat terima aku...Nampak lembut dan mengalah... Moga kami sekeluarga diterimanya selepas ini...Inilah anak yang Bab datang melawat...yang 3 orang sebelum ni...Bab xtengok pun waktu lahir...sob...sob...


No comments:

Post a Comment

Aidilfitri 2014

Aidilfitri 2014

Aidilfitri 2014

Aidilfitri 2014

Happy Family Forever

Happy Family Forever

My Beloved Hubby & Me

My Beloved Hubby & Me

Anak-anak Tercinta

Anak-anak Tercinta

Adik Darwisy

Adik Darwisy

Abang Ngah Danish

Abang Ngah Danish

Anak Daraku

Anak Daraku

Sayang Adik...muuaaah

Sayang Adik...muuaaah

Best Buddy

Best Buddy

My Love

My Love

Putera Ke-2

Putera Ke-2

Puteraku

Puteraku

Puteriku

Puteriku

Gelap lar...hehe

Gelap lar...hehe

We Love Each Other

We Love Each Other

Dua Beradik

Dua Beradik

En Hubby yg Kacak

En Hubby yg Kacak

Budak Dedik Mama

Budak Dedik Mama

Hatiku

Hatiku

Dua Beradik yg Sporting

Dua Beradik yg Sporting

Anak Daraku

Anak Daraku

Penyeri Hidupku

Penyeri Hidupku

Anak terunaku

Anak terunaku

Permata Hati Kesayangan Mama

Hari Lahir Suami Tercinta

Hari Lahir Suami Tercinta

Fiza's Husband

Fiza's Husband

Bahagia Dunia Akhirat

Sweetnyer

Sweetnyer

Darwisy Dedik-Dedik

Darwisy Dedik-Dedik

Saya Sayang En. Somi -Zizulleadi

Saya Sayang En. Somi -Zizulleadi

Love My Family Very Much

Hari Raya Aildilfitri 2010

Melengkapi Hidupku

Buah Hati Pengarang Jantung

Hari Raya 2010

Hari Raya 2010

Sekayu

Sekayu

Cameron

Cameron

Port Klang Golf Resort

Port Klang Golf Resort

Port Dickson

Port Dickson

Kenyir Lake

Kenyir Lake

Home & Car

Home & Car

Hari Raya 2009

Hari Raya 2009

My Daughter's

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

My Son's

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

My 2nd Son's

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Darwisy menyusu badan sepenuhnya

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

My Incoming Baby

Lilypie Maternity tickers

I Love My Family Very Much